Boktips

I kjølvannet av den store interessen for sosiale medier kommer flommen av bøker om emnet. (Et søk på «Facebook» på Amazon.com gir en liste på 2.075 bøker.) Da kan det være en utfordring å finne den rette boken, som det er verd å investere noen timer i å lese.

Hvis du er mest opptatt av hvordan sosiale medier og andre digitale kanaler kan brukes for å øke verdiskapingen i virksomheter (enten det er kommersielle firmaer, offentlige virksomheter eller organisasjoner), så kan jeg anbefale følgende to bøker: Socialnomics og Trust Agents. De er begge fokusert på prinsippene og konseptene rundt sosiale medier og digitale kanaler, ikke de enkelte verktøyene.

Socialnomics av Erik Qualman (ISBN: 978-0-470-63884-2)

I denne boken forklarer Eric Qualman hvordan sosiale medier kan være en viktige ressurser hvis man bruker dem riktig. Han gir mange gode eksempler på virksomheter som har hatt suksess med sosiale medier, og noen fiaskoer. Det viktigste som skiller denne boken fra mange andre bøker om sosiale medier og digitale kanaler er at Eric Qualman ikke nøyer seg med å «skrape i markedsførings-overflaten». Han går dypere ned og ser på sosiale medier som et middel til å jobbe smartere og nå virksomhetens overordnede mål.

Trust Agents av Chris Brogan og Julien Smith (ISBN: 978-0-470-63549-0)

I boken Trust Agents forteller to av veteranene innen sosiale medier hvordan suksess i digitale kanaler bygger på tillit og respekt for den målgruppen man ønsker å nå. De gir mange gode eksempler på hvordan virksomheter har lykkes eller misslykkes i å nå ut til sine målgrupper gjennom digitale kanaler. Hovedbudskapet er at man må bygge tillit hos målgruppen for å få påvirkningskraft, og at den tilliten må vedlikeholdes og fornyes. Gulroten er at de som lykkes i å skape denne tilliten har en mulighet til å påvirke målgruppen på en måte som ikke er mulig i andre kanaler.

Lydbøker

Til slutt vil jeg slå et slag for lydboken.

Jeg er glad i å lese bøker. Min store utfordring er at det er begrenset hvor mye tid jeg har mulighet til å bruke på å lese bøker. Jeg velger derfor de bøkene jeg bruker tid på med omhu, noe som selvfølgelig fører til at jeg går glipp av mange bøker jeg burde lese. Det er her lydboken kommer inn i bildet !

Jeg bruker mye tid i bilkø, på tog/buss, på trening og diverse gjøremål i huset. Tidligere ble disse gjøremålene akkompagnert av radio og musikk. Nå hører jeg på lydbok. Det gjør at jeg kan få med 2-3 ganger så mange bøker som om jeg skulle lese alle selv, og jeg utnytter tiden i bilkø bedre.

Man kan gå i bokhandelen og kjøpe lydboken som en haug med CDer, men det enkleste synes jeg er å laste dem rett ned på mobiltelefonen eller iPoden. Da kan man bestemme sig for en ny bok, kjøpe den og ha den tilgjengelig i løpet av 5 minutter.

Det gis ut stadig flere norske lydbøker, men disse er dessverre fortsatt ganske dyre. Sjekk nettsidene til bokhandlene og forlagene for å se hva som er tilgjengelig. En virkelig gullgruve er Amazons lydbokbutikk Audible.com med over 85.000 titler.

You may also like...

Legg inn en kommentar