En raskere hest – om innovasjon og forretningsmodeller

Henry Ford foran sin Ford Model-T

Henry Ford sa en gang: Hvis jeg hadde spurt folk hva de ville ha, så ville de ha svart ”en raskere hest”.

Henry Ford fant ikke opp bilen eller bensinmotoren. Han gjorde noe mye viktigere: Han laget en ny forretningsmodell som gjorde bilen tilgjengelig for de som tidligere bare hadde hatt mulighet til å bruke hest som transportmiddel.

Ford er en av mange innovatører som gjennom kreative forretningsmodeller har forandret verden. Xerox gjorde det da de fikk beskjed av konsulentene om at deres nye produkt, fotokopieringsmaskinen, ikke var salgbar. McDonalds gjorde det med hurtigmat. Southwest Airlines gjorde det med flyreiser. IKEA gjorde det med møbler.

Den teknologiske utviklingen forandrer hele bransjer hver eneste dag. Musikkbransjen har vært igjennom et jordskjelv de siste ti årene, mediebransjen er midt oppe i et og hvem kan huske sist de var innom en bankfilial ?

Mye av utviklingen er basert på ny teknologi: datateknologi, bioteknologi og miljøteknologi er blant områdene med rask utvikling. Men det er ikke nødvendigvis innenfor disse bransjene at vi finner de største mulighetene og vil se de største endringene. Det er når andre bransjer skaper nye forretningsmodeller av den teknologiske utviklingen at de virkelig store endringene vil skje.

Southwest Airlines - verdens første lavpris flyselskap

En bransje som er overmoden for nye forretningsmodeller er dagligvarehandelen. Det har vært gjort noen mislykkede forsøk på nye forretningsmodeller (handle på nettet, få varene levert på døren), men den eneste reelle utviklingen av nye forretningsmodeller de siste 30 årene har vært kjedesentralisering og lavprisbutikker. Jeg er overbevist om at det et eller annet sted i Norge sitter noen med en idé til en ny forretningsmodell som vil kunne forandre dagligvarehandelen i fremtiden.

Eller hva med helsevesenet ? Utviklingen av medisin- og bioteknologi går sin gang, men hva med ”forretningsmodellene” i helsevesenet. At Norge har et middelmådig helsevesen til tross for at vi er på verdenstoppen i pengebruk skyldes ikke at vi har dårligere leger eller sykepleiere enn andre. Isteden for å debattere i de gamle sporene (offentlig/privat og sentralt/lokalt) så burde man være mye mer opptatt av verdiskaping og forretningsmodell innen helsevesenet. Verdiskapingen i helsevesenet består i å forebygge og behandle sykdom, og debatten om helsevesenet i Norge burde dreie seg om å finne forretningsmodeller som gir mest mulig verdiskaping for de pengene samfunnet bruker på helse.

En idé som ble unnfanget mens jeg skrev dette innlegget:

Hvis jeg drev en café i dag, ville jeg ha satt opp flatskjermer på veggene og lagt til rette for bruk av sosiale medier. To store trender blant unge i dag er bruk av sosiale medier og cafékulturen. Hvorfor ikke kombinere de to, og vise Facebook- og Twittermeldinger på skjermer på veggen, sammen med innsjekking fra Facebook Places, Foursquare og Gowalla. Erfaringen til sier at det ville øke aktiviteten (og synligheten for caféen) i sosiale medier, og dermed gitt flere gjester.

Forskning og utvikling er viktig, men de store mulighetene ligger i å anvende resultatene av forskningen til å utvikle nye forretningsmodeller.

You may also like...

4 Responses

  1. Reistad sier:

    Nye forretningsmodeller for sykehus burde kanskje bety at sykehusene ble mer spesialiserte. Behandling og diagnostisering tilsier større volum. Med en befolkning på fire millioner mennesker er det dessverre mye ineffektivitet ved å legge sykehus med alle funksjoner rundt om i små enheter.
    En annen sak er også at kirurgi er håndverk. Det fordres et visst volum for å få god kvalitet. Jeg tror at mange pasienter i dag er forsøkskaniner for unødig mye opplæring av uerfarne kirurger.
    Også dyr teknologisk utrustning gjør at kapasitetsutnyttelse blir helt vesentlig.
    Selv har jeg sett at spesialsykehus som blant annet Radiumhospitalet blir tilgodesett med heller kummerlige forhold.
    Men det er vel en del av den feilslåtte distriktspolitikken i Norge. Vi skal ha virksomhet på hvert nes oppover. Og det koster oss dyrt. Hadde vi satt oss ned for å regne på hvor dyrt, så tror jeg at vi hadde kommet til at vi heller mesteparten av oljepengene inn i dette distriktssluket.

  2. Ståle Lindblad sier:

    Hei,
    jeg tror nettopp at et sterkere fokus på verdiskaping i helsesektoren vil avdekke hvilke løsninger som gir mest helse for hver krone på de ulike områdene. Jeg er helt enig med deg i at det er alt for mange andre hensyn som påvirker verdiskapingen i helsesektoren. Både distriktspolitikk, diskusjonen om offentlig/privat, fagforeningspolitikk og byråkrati bidrar til å redusere fokus på et best mulig helsevesen.

  1. 10. juni 2013

    […] Forretningsprosess.no finner vi en god artikkel som oppsummerer hva det vil si og hva det kan gjøre for en bedrift med […]

  2. 28. november 2020

    […] da Spinning Jenny snudde opp ned på tekstilbransjen på 1700-tallet. Eller da Henry Ford gjorde bilen til allemannseie på 1920-tallet […]

Legg inn en kommentar