Er sosiale medier unyttige ?

Aftenposten kan i dag fortelle at et flertall av norske toppledere mener at sosiale medier er rene tidstyver og uten nytte for virksomheten. Det er en internasjonal undersøkelse gjennomført av Manpower som konkluderer med dette.

Det får meg til å tenke tilbake på personlasjefen jeg hadde en gang på midten av 90-tallet. Han mente at det var helt unødvendig at selgerne fikk mobiltelefoner. Han var overbevist om at selgerne bare ville bruke mobiltelefonen privat, for i jobbsammenheng hadde ingen nytte av en slik dings. («Hvis de absolutt må ringe, så kan de vel låne telefon ute hos kundene slik de alltid har gjort !«)

Men er det slik at norske toppledere er dumme som ikke forstår den potensielle verdien av sosiale medier ?

Svaret er selvfølgelig nei ! Det er hverken overraskende eller spesielt bekymringsfullt at holdningen til sosiale medier blant toppledere i dag er negativ. Men det vil forandre seg.

Det er jo tross alt riktig at sosiale medier er en tidstyv blant mange ansatte i dag. Man skal ikke ha mange vennene på Facebook før man kommer over en «spammer»  som bruker hele dagen på å skrive uinteressante meldinger og sende meningsløse invitasjoner. Men det er først og fremst et holdningsproblem, ikke et Facebook-problem.

I den grad det har vært fokus på nytten av sosiale medier i jobbsammneheng, så er det stort sett i form av profilering og reklame. (I gamle dager ble man stadig vekk stoppet av scientologer på Karl Johans gate, som ville lure deg inn for å ta en personlighetstest. I dag er de erstattet av reklamefolk som vil gi deg kurs i sosiale medier…)

Men det er en del virksomheter som har begynt å bruke sosiale medier (og teknologien bak de sosiale mediene) til å forbedre prosesser og verdiskaping. Noen eksempler:

  • Både UNICEF og Røde Kors har rapportert at bruk av sosiale medier har hat en veldig positiv innvirkning på gavene som er gitt etter jordskjel-katastrofen på Haiti. Det er spesielt direkte gaver fra privatpersoner som har økt betraktelig.
  • Et selskap har tatt i bruk bloggteknologi for å samle og strukturere kundeinformasjon internt. Alle notater føres nå i en intern blogg pr. kunde, slik at alle som har kontakt med kunden har tilgang på alle notater. Det har gjort at informasjon som tidligere bare fantes i de enkeltes notatbøker og hoder nå er tilgjengelig og søkbar på en strukturert måte.
  • Et annet selskap har etablert egne, lukkede nettsamfunn (communities) for ansatte og kunder. Det gjør det mulig å dele og tilgjengeliggjøre informasjon på en effektiv måte.
  • Barack Obamas valgkamp er kanskje det beste eksemplet på å utnytte mulighetene i sosiale medier maksimalt. Ikke bare satt han rekord i innsamlede midler (Obama er den første presidentkandidat i USA som ikke har mottatt en dollar i offentlig støtte til valgkampen), han benyttet også sosiale medier til å la tilhengerne organisere sine egne Obama-kampanjer og til å kommunisere sitt budskap ut til massene. Obamas overveldende valgseier skyldtes ikke primært at han fikk så mange velgere til å skifte side. Den viktigste årsaken var at han klarte å mobilisere velgere som ikke tidligere hadde stemt.
  • Flere forsikringsselskaper benytter sosiale medier for å avsløre forsøk på forsikringssvindel.
  • Flere selskaper bruker video og YouTube for å dele kunnskap og erfaring med sine kunder og potensielle kunder.

Dette er noen enkeltstående eksempler på hva andre har gjort. Men det store spørsmålet er hvordan den enkelte leder av en virksomhet skal kunne få tilsvarende nytte. (Det er jo tross alt ikke så mange av oss som stiller til valg som president i USA…)

For å finne ut hvordan en virksomhet eventuelt kan utnytte sosiale medier, er det viktig å starte i riktig ende:

  1. Tenk strategisk, ikke taktisk. Det vil si: Fokuser på hva du vil oppnå, ikke om virksomheten skal på Twitter eller Facebook.
  2. Vær forberedt på endring. I dag er Facebook og Twitter populært, i morgen vil det være noe annet.
  3. Ta små steg. Små steg gir liten risiko og raske gevinster.
  4. Just do it !

You may also like...

2 Responses

  1. Du har virkelig truffet spikeren på hodet i dette innlegget! Jeg kunne ikke vært mer enig i dine punkt nr 2 og 3. Det jeg pleier å si til våre kunder, planlegg – ikke lag en langsiktig plan for sosiale medier. Det er så viktig å ha dynamiske egenskaper når man beveger seg inn i det digitale landskapet!

    Og – absolutt – prøv og feil billig og fort. Hvorfor ikke å starte med et pilotprosjekt? Det begrenser ressurstap, minimerer fare for omdømme, samtidig får man nyttig innsikt og erfaring underveis.

    Selvfølgelig har sosiale medier potensialet til å skape verdier. Men talentløs og ukompetent bruk av sosiale plattformer fører, naturligvis, til tap av verdier istedenfor – det er den ene siden av saken. Den andre er misbruk av sosiale nettverk mhp spam, ikke minst innefra våre egne nettverk: mangfoldige tips, anbefalinger og invitasjoner fra venner, og venner til våre venner, osv…

    Flott innlegg!

  2. Ståle Lindblad sier:

    Hei Helena,
    takk for hyggelig kommentar (og RT).

    Helt enig i dine synspunkter om riktig bruk av sosiale medier.

Legg inn en kommentar