Facebook søker verdensherredømme

På Facebooks utviklerkonferanse F8 i går ble det lansert noen nyheter som bærer bud om at Facebook har lært av Google, og vil utvikle forretningsmodellen sin. Med over 400 millioner brukere har Facebook etablert en posisjon som de ønsker å utnytte.

Med konseptet Open Graph ønsker Facebook å utnytte informasjonen Facebook har om sine brukeres nettverk uten å dele selve informasjonen. Målet er at vi som brukere skal få mer personaliserte tjenester. Et eksempel på hva man kan opppnå med Open Graph er at jeg, når jeg går inn på en nettavis, ser hvilke artikler mine venner liker. Om jeg vurderer å registrere meg som bruker av en ny tjeneste, kan jeg se hvilke av mine venner som allerede har registrert seg. Og alt skjer uten at nettavisen eller tjenesten vet hvem jeg er. Motsatt vei kan jeg gå inn på mine venners profil og se for eksempel hvilken vin de liker.

Alt skjer uten at Facebook deler noe av min informasjon med andre. Det er mulig ved at Facebook har en del informasjon om meg, og med Open Graph får de litt mer informasjon om hva jeg gjør på andre nettesteder. Ettersom de har den samme informasjonen om mine venner, kan de fortelle meg hva mine venner mener. (Selvfølgelig innenfor rammene av hva vi tillater Facebook å dele av informasjon.)

I seg selv er dette en god idé, som gir muligheter for mer brukermedvirkning. I steden for å sende mail til mine venenr om en bra artikkel, kan jeg nå bare trykke på ”Like-knappen” og så ser alle at jeg liker akkurat den artikkelen. Når jeg skal velge en rødvin til helgen, kan jeg gå inn på vinmonopolet.no og se hvilke viner mine venner liker.

Men Facebook har selvfølgelig også en annen agenda. De vil gjøre som Google. De vil ha verdensherredømme. Selv med den enorme veksten Facebook har hatt, så ser de begrensninger i horisonten. Det er grenser for hvor mye tid vi (ihvertfall de fleste av oss) vil bruke på å utveksle sosialt sladder, og det er grenser for hvor mange som er interessert i å bruke et sosialt nettverk som Facebook.

Ved å tilføre tjenester som gir verdi utover det rene sosiale, så ønsker de at flere skal bruke mer tid i Facebook. Open Graph åpner for tjenester som kan gjøre Facebook interessant for de som i utgangspunktet ikke ville bruke et sosialt nettverk, og de vil gjøre at vi andre bruker mer tid der.

Hvor vil i for eksempel gå for å lese om aktuelle filmer før vi skal på kino i fremtiden ? På FilmWeb eller Facebook ?

(Dette er forsåvidt ikke noe nytt. Se og Hør gjorde det samme med TV-guiden. Ved å lage Norges beste TV-guide i bladet nådde de lesere som eller ikke ville ha kjøpt Se og Hør.)

 Ved å skape slike konsepter, og gjøre dem gratis tilgjengelige for partnere og brukere, så oppnår Facebook at flere av oss bruker mer tid på Facebook. Og Facebook får enda mer informasjon om oss, våre venner og våre vaner. Det er nettopp dette som er kilden til inntekter i Facebooks forretningsmodell. Mer trafikk og mer informasjon gir større annonseinntekter.

Men spørsmålet er hva det betyr for oss. Til det spørsmålet har jeg tre svar:

  • Som privatperson og bruker er det bare å utnytte de tjenestene som kommer, men vær bevisst på hvilken informasjon du deler. (Storebror ser deg !)
  • Hvis du er en virksomhet med privatpersoner som kunder, så er det bare å kaste seg på toget. Open Graph (og andre liknende konsepter som vil komme i fremtiden) gir masse muligheter for å nå nye kunder til en veldig lav kostnad.
  • Hvis du er en virksomhet som ikke har dine kunder på Facebook, så bør du likevel studere hvordan Facebook og Google bevisst utvikler forretningsmodellen sin hele tiden. Det er mye å lære av hvordan de hver eneste dag jobber med å kombinere det å skape verdi for kundene med å skape verdi for egne aksjonærer.

 

Ingen av mine Facebook-venner har foreløpig anbefalt denne artikkelen på cnn.com

You may also like...

Legg inn en kommentar