Fornøyelsespark for kjøpeglade

Et fast innslag på mine reiser til USA har alltid vært å stoppe innom en ”Outlet Village” og fylle opp garderoben. Dresser, skjorter, bukser og treningstøy fra kjente kvalitetsprodusenter som Boss, Ralph Lauren, Levi’s og Nike, til en brøkdel av prisen i butikkene her hjemme.

Med etableringen av Norwegian Outlet på Vestby, en halvtimes kjøretur fra Oslo, har Norge endelig fått sin første merkevareby. På rekke og rad ligger de: Boss, Tommy Hillfiger og Levi’s, sammen med norske representanter som Helly-Hansen, Bergans og Stormberg. I alt over 40 butikker med kjente merkevarer. Vi tok en prat med en av initiativtakerne bak Norwegian Outlet, den gamle skøytehelten Ådne Søndrål.

Fra landslaget på skøyter til å drive kjøpesenter; det er litt av en overgang !

Ja, det er det. Men å drive Norwegian Outlet er utrolig gøy. Selv om det er merkevarene selv som driver de enkelte butikkene, så er vi veldig engasjert i den daglige driften. Vi føler et sterkt ansvar for at butikkene lykkes, ettersom de har valgt å etablere seg hos oss.

Dere sier at dere er den eneste ”merkevarebyen” i sitt slag i Norge, men det finnes da flere Outlet-butikker. Hva er forskjellen ?

Norwegian Outlet er en ”landsby” av selvstendige butikker, og de enkelte butikkene drives av merkevarene selv. Det gjør at vi er en integrert del av merkevarenes verdikjede. De varene du finner til full pris i Bogstadveien i dag, finner du til redusert pris hos oss i morgen.

Det er riktig at det finnes andre outlet-butikker. Disse drives imidlertid på en helt annen måte. De får sine varer gjennom parallellimport, konkursbo og liknende, og konkurrerer med merkevarenes egne kanaler.

Hvordan er forretningsmodellen til Norwegian Outlet ?

Våre inntekter er stort sett faste leieinntekter fra butikkene. Så lenge butikkene er lønnsomme, så går Norwegian Outlet bra. Vår viktigste oppgave er derfor å gjøre Norwegian Outlet til en attraktiv destinasjon for handleglade nordmenn. Ettersom vi ligger en halvtime utenfor Oslo, så må vi sørge for at de som tar turen til Norwegian Outlet kan tilbringe noen timer her. I tillegg til et variert og spennende utvalg av butikker, så betyr det at vi må tilby spisesteder og aktiviteter til barna. Vi har til og med et ”pappa-rom”, hvor far kan ta en pause fra shoppingen hvis han trenger det.

Men dere hadde en trang fødsel ?

Ja, etter at vi hadde kjøpt tomten og startet prosjektet så fikk vi problemer med fylkeskommunen. Uenighet om reguleringsplaner forsinket byggingen, og holdt på å velte hele prosjektet. Det ble noen søvnløse netter, men vi landet på bena.

Hva er nøkkelen til suksess for Norwegian Outlet ?

Den typiske handlekurven på Norwegian Outlet er ca. dobbelt så stor som i et tradisjonelt kjøpesenter, så den viktigste oppgaven er å få kundene til senteret. Beliggenheten vår et lite stykke utenfor Oslo gjør at en handletur til Norwegian Outlet må være en ”event”, en spesiell opplevelse. I tillegg til å gi kunden følelsen av å gjøre et ”kupp” når de handler, må vi legge til rette for en god totalopplevelse. Et trygt miljø for barna og gratis parkering er to eksempler på dette. Derfor har vi også tilleggsaktiviteter som moteshow, barneskirenn og vareprøvesalg.

Er det noe du ville ha gjort annerledes hvis du skulle starte opp i dag ?

Jeg kommer ikke på noen spesielle ting jeg ville ha gjort annerledes, men det er mange ting vi gjerne vil gjøre bedre. Handlegaten er for eksempel for steril i dag, og lekerommet for barna kan bli enda bedre.

Hva er planene for Norwegian Outlet fremover ?

Først og fremst å forbedre senteret slik det er nå. Noen butikker vil nok forsvinne, og noen nye vil komme til. På sikt ønsker vi å utvide med 10-12 butikker til.

Med de gode resultatene Norwegian Outlet viser, så er det vel planer om flere merkevarebyer andre steder i landet ?

Vi har fått mange henvendelser om å etablere oss andre steder, men jeg er ikke sikker på at det er rom for så mange flere tilsvarende sentere i Norge. Problemet er ikke mulighetene til å drive lønnsomt. Utfordringen er merkevarene selv.

For å drive en merkevareby som Norwegian Outlet er du avhengig av å ha med noen av de aller mest attraktive internasjonale merkevarene. Disse ønsker bare å ha et visst antall outlet-butikker i Europa. Da vil etableringen av en norsk merkevareby på vestlandet eller i Midt-Norge måtte konkurrere med millionbyer i Storbritannia, Tyskland og Frankrike om å få de beste butikkene. I den konkurransen blir vi for små her i Norge.

Og du selv ? Hva er dine planer fremover ?

Først og fremst å utvikle Norwegian Outlet videre. Men jeg har også noen andre eiendomsprosjekter, et i Bergen og et i Sverige.

 

You may also like...

Legg inn en kommentar