Gründerliv – Ta steget
Etter å ha brukt det meste av døgnet den siste tiden på å etablere mitt eget selskap, er jeg endelig i gang. I en serie blogginnlegg vil jeg fortelle om mine erfaringer som gründer, i håp om at det kan være til nytte for andre som bærer på, og kanskje lever ut, en drøm om å starte sin egen bedrift.
Jeg oppdaget nylig at det nærmer seg et år siden sist jeg skrev et innlegg på denne bloggen. Wow…har det virkelig gått så lang tid? Hva har jeg brukt tiden på?
Så slo det meg: Jeg har startet et firma! Jeg har brukt 24 timer i døgnet det siste året på å få gründerprosjektet mitt til å bli et firma. Et «ordentlig» firma. På veien fra gründerprosjekt til firma har jeg fått bruk for alle de kunnskapene som var grunnlaget for Forretningsprosess.no i utgangspunktet, i tillegg til at jeg har lært uendelig mye mer.
En av de viktigste ressursene jeg har hatt nytte av på veien er kunnskap, erfaringer og inspirasjon som andre har delt med meg. Her er mitt bidrag:
Jeg jobber mer og tjener mindre enn noen gang tidligere, men jeg har aldri hatt det så gøy på jobb!
Idéen
Jeg hadde en klokkeklar forretningsidé når jeg bestemte meg for å starte for meg selv: Jeg skulle jobbe med forretningsprosesser. Jeg hadde allerede en del kompetanse, et bra nettverk og hadde jobbet mye med å utvikle en forretningsmodell og et konsept. Mine første oppdrag var spennende prosess-prosjekter for store selskaper, og jeg følte at jeg hadde valgt riktig.
Spol et drøyt år fremover, og jeg driver et firma som jobber med sosiale medier. Hadde noen sagt det når jeg sa opp den trygge, godt betalte selgerjobben, så hadde jeg gapskrattet.
Hva skjedde?
Etter de første prosjektene ble det tøffere. Det neste store prosjektet lot vente på seg, og jeg måtte ta de små oppdragene jeg kunne finne. Et av disse var for et reklamebyrå som jobbet med sosiale medier. Det viste seg at min kompetanse var veldig relevant for sosiale medier, og at veldig få kombinerte sosiale medier med salg, forretningsutvikling og prosesser.
Jeg hadde funnet en nisje!
Hva kan man lære av det? Det viktigste jeg har lært er at det avgjørende for en gründer å være villig til å tilpasse seg. Det er ikke et nederlag å forandre på forretningsidéen underveis. Jeg mener ikke at man skal endre forretningsidé hver gang man møter motstand. Utholdenhet og standhaftighet er helt avgjørende for en gründer. Men man må samtidig være åpen for at den første idéen ikke nødvendigvis er perfekt.
Jeg kunne fortsatt som prosesskonsulent, og ville helt sikkert ha klart meg bra. Men jeg ville bare ha vært en av mange prosesskonsulenter. Nå har jeg funnet en nisje. Selv om jeg har flere konkurrenter, så er det få eller ingen som gjør det samme som meg. Jeg får være med på å utvikle en helt ny nisje, med de muligheter og utfordringer det medfører.
Forretningsplan
Det første du får høre når du skal starte et firma er at du må lage en forretningsplan. Det er riktig, men forretningsplanen kan være både en velsignelse og en forbannelse. Alt for mange tror at det å lage en forretningsplan innebærer å fylle ut alle feltene i malen til Innovasjon Norge. Det er keiserens nye klær.
Den enkleste, og minst viktige, jobben med forretningsplanen er å skrive ordene i den.
Den viktigste, og samtidig mest krevende, jobben med forretningsplanen er å fylle feltene med innhold. Ikke ord, men innhold! Komme opp med idéer, teste idéer, forkaste idéer og forbedre idéer.
Mitt favorittverktøy er forretningsmodellen:
Forretningsmodell
Forretningsmodellen er en strukturert beskrivelse av verdiskapingen i et firma. Det finnes mange ulike maler og rammeverk. Min favoritt er Alexander Osterwalders Business Model Canvas.
Det viktigste med forretningsmodellen er ikke hvilket rammeverk du velger, men at du virkelig jobber med innholdet. Et eksempel er Kundeverdien (Value proposition), eller det som gjør din virksomhet unik. Mange velger enkle svar, som «god service», «lav pris» eller «lang erfaring». Det er ikke unike kundeverdier. «Alle» har god service og lang erfaring, og pris er i de fleste bransjer det enkleste salgsargumentet å konkurrere mot. Kundeverdien bør derfor være noe som VIRKELIG gjør deg unik.
Et annet viktig element med forretningsmodellen er at den ikke er statisk. Forretningsmodellen må utvikles hele tiden. Mange av de mest suksessfulle selskapene i verden har suksess nettopp fordi de er flinke til å utvikle forretningsmodellen sin. Det gjelder for eksempel Google, Norwegian og Visma.
Du kan lese mer om forretningsmodeller i dette innlegget.
Du kan lese mer om livet som gründer i neste innlegg i serien Gründerliv, som kommer snart…
Spennende lesning, Ståle 🙂
Var fra meg 😀
Takk, Morten 🙂
Artig å lese, Ståle! Og kjempegøy at det går så bra!
Takk, Siw 🙂