Gründerliv – Utfordringer
Etter å ha brukt det meste av døgnet den siste tiden på å etablere mitt eget selskap, er jeg endelig i gang. I en serie blogginnlegg vil jeg fortelle om mine erfaringer som gründer, i håp om at det kan være til nytte for andre som bærer på, og kanskje lever ut, en drøm om å starte sin egen bedrift.
Dette er tredje del i serien. De to tidligere postene finner du her:
Gründerliv – Ta steget
Gründerliv – Etableringen
Livet som gründer er fullt av oppturer og nedturer. Oppturene er enkle å forholde seg til, men det er viktig å være forberedt på noen av utfordringene man møter på veien også. Her er et knippe av utfordringene jeg har møtt på veien:
Reality kicks in
Nå blekket på Firmaattesten har tørket begynner hverdagen som gründer. Det er nå du skal sette forretningsplanen ut i live.
Den første a-ha-opplevelsen jeg hadde som gründer var at veien fra interesse til bestilling er veldig lang. Jeg fikk masse positive tilbakemeldinger, men det var langt mellom ordrene. Dette er en utfordring mange gründere møter.
Løsningen på dette er et kapittel for seg. Det dreier seg om salgsteknikk og beslutningsprosesser. Mer om det i en senere bloggpost.
Den andre a-ha-opplevelsen var hvor mye arbeid det er å være gründer. Ikke bare skal man utvikle forretningsidéen og selge den til kundene. Er man så heldig å få et salg så skal det leveres også. Oppå dette kommer den virkelige tidstyven: Administrasjon!
Som daglig leder og/eller styreleder (ofte er gründeren begge deler) har man mye ansvar, og listen over skjemaer og rapporter man plikter å levere er lang. Selv om myndighetene gradvis forenkler regelverket, og Altinn gjør gründerlivet litt enklere, så må man beregne å bruke mye tid på regnskap og rapportering.
Å håndtere denne utfordringen krever at man er strukturert, og at man får hjelp til det man kan. Sett bort flest mulig av de administrative oppgavene som ikke er knyttet direkte til kjernevirksomheten din. Det viktigste jeg ar lært: Sett av tid til administrative oppgaver. Disse utfordringene forsvinner ikke om du utsetter dem. De blir bare større.
Nettverk
Mange gründere har et etablert nettverk når de starter sin egen bedrift, og de fleste regner med at det skal gi en «flying start». Det er ofte ikke realiteten.
Selv oppdaget jeg etter hvert at det nettverket jeg hadde fra mine tidligere jobber ikke var det samme nettverket jeg trengte som gründer. Jeg oppdaget også at deler av det gamle nettverket mitt behandlet meg annerledes når jeg representerte min egen lille gründerbedrift, og ikke et stort amerikansk selskap.
Mitt råd er å ikke basere seg på eksisterende nettverk som kunder. Ha som utgangspunkt at du må bygge et helt nytt kundenettverk fra bunnen av.
Den viktigste rollen det eksisterende nettverket kan ha, er som sparringspartnere og rådgivere. Det har jeg stor nytte av nesten hver eneste dag.
Den onde spiralen
En situasjon flere gründere opplever er det jeg kaller «den onde spiralen». Gründere som driver alene er spesielt utsatt for dette. Selv opplevde jeg det forrige gang jeg forsøkte meg som gründer, og det endte med at jeg til slutt ga opp. Men lærdommen fra den gang har hjulpet meg å unngå «den onde spiralen» denne gangen.
For meg begynte «den onde spiralen» ved at ordrene uteble. Mange var positive, men ingen bestilte. Jeg fikk heller ikke så mangekundemøter som jeg hadde regnet med. Jeg forsøkte å forandre taktikk og jeg forsøkte å forandre målgruppe, men ingenting hjalp. Etter hvert begynte jeg å forvente et negativt svar når jeg ringte noen.
Den enkleste måten å unngå negative svar på telefonen var å la vær å ringe. Jeg begynte å fokusere på å forbedre «interne» ting. Lage en bedre presentasjon, forandre på websiden, lage finere brevark (ja, det er en stund siden). Stadig oftere utsatte jeg kundetelefoner fordi det var et eller annet jeg måtte forbedre. Og med færre telefoner til kunder ble det færre møter, og dermed enda mindre salg.
Slik fortsatte det til jeg etter hvert brukte all min tid på å forbedre interne ting. Og så ga jeg opp.
Spol noen år frem i tid, og jeg er gründer igjen. Også denne gangen opplever jeg perioder hvor kundene ikke er like positive som de burde være, og alle er ikke like ivrige etter å ha møte med meg som jeg forventer. Men denne gangen havner jeg ikke i den onde spiralen.
Istedenfor å sette meg ned og forbedre interne ting, så ringer jeg noen i det «gamle» nettverket mitt og avtaler «kaffemøter» med dem. Jeg presenterer forretningsmodellen min og ber om innspill. Etter to-tre slike «kaffemøter» er energien tilbake, jeg har som regel fått mange nyttige innspill og av og til ender jeg opp med et kundemøte eller to.
Det eneste som er sikkert når man velger å bli gründer er at det vil dukke opp utfordringer og uforutsette hendelser. Å håndtere dette er en del av gründerlivet. Og for hver eneste utfordring du møter, så får du litt mer erfaring og kommer ett steg nærmere målet.
What doesn’t kill you, makes you stronger!
Hei!
Kjenner meg virkelig igjen i det du her beskriver. Å være grunder er på en måte både det beste og værste man kan rote seg inn i. Som nevnt er det oppturer og nedturer og mitt råd er å bruke godfølelsen fra oppturene til å komme gjennom nedturene. Synes du at produktet/tjenesten du har er god, så hvorfor skal ikke flere blant de ca. 7 000 000 000 som bor på kloden, kunne ha bruk for din grunderidè. Stå på! Vi lærer så lenge vi lever!!
Takk for hyggelig kommentar, Terje 🙂
Jeg er overbevist om at det er behov for tjenestene vår, også internasjonalt. Så vi står på gjennom opp og nedturene. Og, en viktig inspirasjon i tøffe tider er oppmuntring fra andre gründere.
Fortsettelsen kommer snart i et nytt blogginnlegg…