Minigulrøtter

Barna mine elsker minigulrøtter !

Så fort jeg har kjøpt en pose, så kaster de seg over den, og knasker i seg gulrøttene. Etter å ha vært fascinert av det en stund, så begynte jeg å tenke at det egentlig var ganske tullete å kjøpe minigulrøtter til 10 ganger prisen av vanlige gulrøtter, så da begynte jeg å kjøpe vanlige gulrøtter til barna. Gulrøtter er gulrøtter.

Etter hvert var kjøleskapet fullt av gulrøtter. Tre store poser, bare én av dem åpnet. Når jeg spurte barna hvorfor de ikke spiste gulrøtter lenger, så fikk jeg ikke noe ordentlig svar.

Etter en stund så kjøpte jeg minigulrøtter igjen, og barna kastet seg over dem. Nå kjøper jeg minigulrøtter jevnlig. Både som snacks på hverdager og som lørdagsgodt, og det fungerer. Ikke noe mas om seigmenn og popcorn. Og som snacks er minigulrøtter både billig og sunt.

Hva er moralen i historien ?

Hvordan kunden oppfatter et produkt er ofte mye viktigere enn prisen, eller andre egenskaper. Minigulrøtter er dyre som gulrøtter, men billige som snacks.

Vi ser det samme fenomenet på mange andre områder. Apple iPhone er både dyr og teknisk sett ganske gjennomsnittlig i forhold til andre mobiltelefoner. Men de som kjøper iPhone, kjøper ikke en mobiltelefon. De kjøper en iPhone.

You may also like...

Legg inn en kommentar