Å tenke utenfor pad’en
iPad og andre nettbrett skal redde avis- og magasinbransjen. Det kan man i hvert fall få inntrykk av i de mange artiklene som skrives om temaet hver uke. Alle har en mening om betalingsvillighet, innhold og utforming, men felles for de aller fleste er at iPad er den hvite ridderen som skal redde printmediene fra det skumle internettet.
Det kan godt være at de har rett, men det skjer ikke enda. Den debatten og de initiativene som pågår nå tror jeg er blindspor. Jeg tror løsningen ligger i å tenke utenfor pad’en.
Problemet er litt det samme som musikkbransjen har slitt med i mange år: Man ser på den nye plattformen som en utvikling av de gamle, og forsøker å tilpasse de gamle forretningsmodellene. Hver gang en avis lanserer en iPad-utgave, så snakker man om hvordan produktet skiller seg fra papiravisen og nettavisen. Så snakker man om hvordan man ser for seg at lesemønsteret skal endre seg i forhold til papiravisen og nettavisen. Til slutt snakker man om hvorfor iPad-utgaven er priset slik eller sånn i forhold til papirutgaven og nettavisen (som gjerne er gratis).
Beklager, men en slik tankegang vil ikke løse flere problemer enn kopibeskyttelse løste for musikkbransjen.
For å skape økonomisk bærekraftige produkter må avisene og magasinene glemme de gamle forretningsmodellene og produktene, og tenke helt nytt. Man har en ny kanal, og man har en god del ressurser i form av blant annet innhold og innholdsproduserende ansatte. Resten av forretningsmodellen bør være blank.
Hvis man klarer å sette sammen forretningsmodellen uten tanke på de ”gamle” forretningsmodellene fra nett og papir, så vil man sannsynligvis komme opp med helt nye løsninger. Nye kundesegmenter (kanskje de samme kundene, men satt sammen i andre segmenter, med andre behov), nye områder man kan tilføre verdi og være unik, og andre måter å ta betalt på.
Å snu gamle forretningsmodeller på hodet har vært vellykket i flere bransjer. Spillselskapet Funcom har den siste måneden doblet inntektene fra sitt tre år gamle spill ”Age of Conan” ved å kaste ut sin gamle forretningsmodell, og ”stjele” forretningsmodellen til de mest populære Facebook-spillene.
Hvordan de nye forretningsmodellene vil se ut vet jeg ikke. Hvem kunne ha forutsett at tjenester som Spotify og Wimp skulle erstatte tusenvis av CD-samlinger og at platesalg skulle bli en marginal inntektskilde for artister? Men jeg er overbevist om at den gjennomsnittlige avisleser på nettbrett i fremtiden vil velge sin avis fordi den dekker et behov der og da uten å sammenlikne produktet med papir- og nettavisene.