Bruk av sosiale medier i jobben – mer vanlig enn vi tror

Business.com har nylig publisert rapporten ” 2009 Business Social Media Benchmarking Study” basert på en online-undersøkelse. 2948 mennesker besvarte undersøkelsen.

Social MediaI følge undersøkelsen bruker hele 65% sosiale medier jevnlig i jobbsammenheng. Bruksmønsteret viser en trend hvor kunnskap om og evaluering av produkter og tjenester blir mer viktig i forhold til profilering og merkevare, som tidligere var i fokus.

Det er spesielt ansatte i mellomstore og små firmaer som er aktive. At ansatte i store firmaer (500+ ansatte) er mindre aktive kan henge sammen med at 54% av disse har sperret tilgangen til de to mest populære sosiale mediene; Facebook og Twitter.

De mest aktive gruppene av ansatte er konsulenter og PR-medarbeidere, med (kanskje noe overraskende) ansatte i bygg/anlegg/eiendom på tredjeplass. Like overraskende er det at ansatte i IT-avdelinger bruker sosiale medier mye mindre enn gjennomsnittet.

Når det gjelder bruken av sosiale medier, så er det webinarer og podcasts som er det mest populære (69,1%). Deretter følger evaluering av produkter og tjenester i jobbsammenheng.

Av de firmaene i undersøkelsen som selv lastet opp innhold på sosiale medier var YouTube mest populært med 64,4%

Undersøkelsen viser at det ikke lenger er nok bare å være tilstede på internet. Tiden da en logo på Facebook var god markedsføring er forbi. Nå gjelder det å utnytte det potensialet som ligger i å være aktiv, dele kunnskap om selskapets produkter og tjenester, og ikke minst lytte til hva markedet sier.

Til gjengjeld er potensialet stort, både for å nå nye kundegrupper og for å yte bedre tjenester til eksistenede.

Jeg kjenner flere norske selskaper som allerede er godt i gang med å utnytte sosiale medier, både internt blent de ansatte og eksternt mot kunder og partnere. Det interessante er å se hvordan bruken av løsningene brer om seg, og man stadig finner nye områder å utnytte tjenestene på.

De finnes fortsatt ledere som synes at Facebook, LinkedIn og Twitter er en uting som ansatte skal holde seg lengst mulig unna i arbeidstiden. Jeg husker at min gamle personalsjef sa det samme om mobiltelefonen i 1995…

You may also like...

Legg inn en kommentar