God gammeldags service
Jeg opplevde litt god gammeldags service i helgen, og det synes jeg er verd å skryte litt av.
I vår optimaliserte verden blir det mindre og mindre rom for å legge effektivitetsmålinger og kostnadskalkyler til side, og rett og slett yte litt god, kostbar service. Det er derfor jeg med stor glede skryter litt av caféen Sindrestua i skisenteret i Trysil.
Jeg var på ski med barna i helgen. På søndag ettermiddag kom vi kalde og slitne inn i Sindrestua for å ta oss en matbit. Vi hadde allerede blitt jaget ut av en café som skulle stenge tidlig. Skisenteret var åpent helt til 20:00, så vi hadde fortsatt flere timer med skikjøring foran oss. Vi står ved disken og diskuterer hva vi skal bestille (barna sliter med å velge mellom pannekaker og hamburger), da damen bak kassen avbryter oss: «Jeg ser at dere ser på menyen. Vi har dessverre bare pølser, for kjøkkenet stengte klokken tre», forteller hun oss på klingende svensk. Jeg blir irritert og spør hvordan det er mulig å stenge alle spisestedene i skisenteret mange timer før heisene stenger. Når jeg avslutter med «hvor er det mulig å få mat i dette skisenteret, da ?» snur hun seg og forsvinner inn på kjøkkenet.
Etter noen sekunder kommer sjefen ut (enda en blid svenske !). Han forklarer at det er veldig få som bestiller mat så sent på dagen, og at de derfor har bestemt at det ikke er lønnsomt å ha kjøkkenet åpent lenger. Men så kommer det som varmet mitt kunde-hjerte: «Men du har helt rett ! Caféen bør servere mat så lenge skibakkene er åpne. Vi åpner kjøkkenet igjen ! Hva vil dere ha ?»
Vi fikk både pannekaker, hamburgere, kaffe og litt varme i kroppen. Det kostet skjorta og smakte som slalombakkecafémat pleier å smake. Men jeg var en strålende fornøyd kunde, og vil gi mine varmeste anbefalinger til Sindrestua i Trysil.
God service lønner seg !
Fin artikkel!
Helt enig at servicenivået har sunket betraktelig siden self – service tematikken, automatiserte prosesser, effektivisering, og gevinst realisering ble dagligdagse begreper for oss. Bare se på servicen når du skal i banken og ta opp lån. Først må man ringe for dermed og vente i en automatisk telefonkø i 5 min, før man blir satt over til en kundebehandler som til nød avtaler et møte med deg, men som regel henviser hun deg til websiden for å søke online. Altså, for å få lov til å ta opp et lån av din bank som du faktisk betaler for å oppbevare pengene dine, må du i tillegg bruke tiden din til å finne riktig template online, sette deg ned med alle papirene dine, og skrive søknaden. Hvis du har noen spm underveis må man vente til man får snakke med en kundebehandler. Dette gjøres ved at man møter opp i banken, og kanskje må trekke en kølapp avhengig av hvor mange som er i banken samtidig som deg. Personlig service hos kundebehandlerne som sitter i skrankene er innøvd men ikke personlig og man sitter igjen med en følelse av at det er et lite pes hve gang man snakker med sin egen bank! Dette innlegget rettes spesielt mot en stor bank med nor i nanvet.
Derimot opplevde jeg en helt annen service da min far introduserte meg til hans gamle forretningsforbindelse gjennom mange år, en mindre aktør som ikke var så kjent. Jeg traff de en gang, følte umiddelbar service på et personlig plan, kunne ringe de personlig og de fylte ut det meste av papirene min for meg i forbindelse med huslånet, lett som en lek var jeg pluttselig en lykkelig huseier ! Pga av service innstillingen til denne mindre aktøren har jeg flyttet over mine andre engasjementer til denne aktøren.
Igjen – God service lønner seg !
Jeg har med fornøyelse og glede lest historiene deres. Problemstillingen er at service må settes inn som et satsingsområde, eks følger:
Hos oss skriver en bedrift, er det ingen falske smil, kun god gammeldags service!!!
Vi ønsker hele tiden å være best mulig for våre medlemmer.
Vi har av den grunn nå 2 «hemmelige medlemmer» som hjelper oss til å bli bedre.
Disse er «ansatt» hos oss for å hele tiden å sjekke om servicen, renholdet, timekvaliteten og den gode stemningen som du skal finne hos oss, er tilstede til en hver tid!
Vi bruker 2 forskjellige medlemmer hver måned på våre to sentre. Disse trekkes tilfeldig ut og skiftes hver måned. For at det skal bli så reelt som mulig, er det kun en i vår ledelse som vet hvem disse er.
Vi håper at dette kommer både oss og dere tilgode!
En annen skriver:
Merkevaren Joker forvaltes og driftes av Kjøpmannshuset Norge AS, NorgesGruppens største profilhus. Joker er Kjøpmannshusets profilkjede for nærbutikker. Kjeden består av over 460 nærbutikker spredt over hele Norge.
Joker – helt i nærheten Vi tror på god, gammeldags service. – Det eneste vi er usikre på er om den faktisk er gammeldags. Service er rett og slett ikke hva det en gang var. Unntatt i Joker-butikkene. Vi driver nemlig butikk på gamlemåten. Med kjøpmenn som fyller på varer, står i kassa og hjelper til – helt selv. Med små, lokale butikker som fremdeles er møteplassen i lokalsamfunnet, og der vi kan navnet på de fleste kundene våre, og vet når ungene deres har bursdag.
Joker – enkel og trygg handel Nærhet, smil og hjelpsomhet er god, gammeldags service. Men vi driver med god, moderne service også. Derfor installerer vi ovner i butikkene våre, slik at du alltid er garantert fersk, nystekt brød. Derfor utvider vi frukt- og grøntavdelingene våre kraftig, slik at du får mango, papaya, cherrytomater og moden avocado like selvfølgelig som epler, salat, blomkål og løk. Derfor har vi Ukens Joker og Ukens Joker garanti, med laveste pris på varer du virkelig bruker mye av. Og siden vi er lokale servicesentre veldig mange steder, har vi bank i butikk, post i butikk, spill i butikk og mye annet i butikk også. Pluss at vi har frihet til å yte lokal service – enten det er å kjøre varene hjem til folk eller brøyte veien til hytta for kunder som ønsker det. Det finnes altså butikker som har enda flere varer, enda lavere priser og enda flottere hyller enn oss. Men vi er helt i nærheten!
Joker bursdagsklubb Joker bursdagsklubb er en klubb for barn fra 0-10 år og har ca. 12.000 medlemmer. Vi i Joker synes nemlig at bursdager skal feires, og vi har derfor lagd i stand en egen bursdagsklubb. Alle medlemmer får tilsendt maskoten vår jojo, en søt og god bamse, og hvert år i forkant av bursdagen får bursdagsbarnet en overraskelse på bursdagen sin i den lokale Joker-butikken!
Uansett eksempler, for å gi service kreves det ledere som tar dette på alvor, lager retningslinjer, gir opplæring og følger opp.
savnet etter god gammeldags service er der, og de som da oppfyller dette ønske har ofte igjen for det.
Godt å høre at flere tror på god kundeservice.
Selv har jeg begynt å kjøre forbi min nærmeste byggevarebutikk etter flere episoder med dårlig service og uhøflig betjening. Jeg reiser heller litt lenger og får god service.