Gründerliv – snu utfordringer til muligheter

ladder-leans-on-wall-with-sky_300Jeg holder en del foredrag om sosiale medier for bedrifter. Et av temaene jeg alltid er innom er hvordan negative tilbakemeldinger i sosiale medier egentlig er en stor ressurs. Hvis man håndterer negative tilbakemeldinger på en god måte, så kan man både gjøre en negativ kunde positiv og man viser andre kunder at man tar kritikk på alvor. Dobbel gevinst!

Etter hvert så har jeg lært meg å ha den samme holdningen til utfordringene jeg opplever som gründer. Gründerlivet er fullt av opp- og nedturer, og når man er langt nede kan veien opp virke uendelig lang (jeg har skrevet om den negative spiralen i et tidligere blogginnlegg). Men når jeg ser tilbake, så har mange av nedturene i ettertid vist seg å være mye mindre enn de føltes i øyeblikket.

For å gjøre nedturene så få og små som mulig, forsøker jeg derfor å etterleve tre prinsipper:

  • Ikke ta problemene på forskudd. Å bekymre seg for problemer som kanskje vil dukke opp er bortkastet energi.
  • Håndter utfordringer med en gang de dukker opp. En utfordring blir ikke mindre av at du feier den under teppet, tvert imot. Den blir liggende å gnage.
  • Forsøk å snu utfordringer til muligheter. Når en dør lukkes, åpnes ofte en annen. Let etter nye muligheter i utfordringer som dukker opp. Kanskje er det positivt at du må gjøre noe annerledes enn du hadde tenkt.

Et eksempel

I sommer har jeg virkelig fått erfare hvordan nedtur kan vendes til å bli en ny mulighet.

Det startet med at jeg litt overraskende fikk en ny ansatt. Via nettverket mitt kom jeg over en dyktig utvikler som trengte jobberfaring ved siden av masterstudier. I intervjuet virket han perfekt: faglig dyktig og med et brennende engasjement. I løpet av sommeren forsterket inntrykket seg, og jeg tenkte at dette er en person jeg vil ha med meg videre. Vi ble enige om en fleksibel avtale som gjorde det mulig for han å kombinere jobb med studier.

De første signalene om at noe var galt kom ganske tidlig etter sommerferien. Vi tok en ny prat, og ble enige om en ny avtale som var bedre tilpasset et krevende masterstudium.

Snart viste det seg at han ikke etterlevde avtalen i det hele tatt. Ting som ble lovet ferdig ble ikke gjort. Motivasjonen var borte. Vi ble enige om å avslutte arbeidsforholdet.

Det som begynte som en stor opptur var blitt til en kjempenedtur. Ikke bare fikk jeg dobbelt så mye å gjøre over natten, den brå avslutningen medførte masse ekstra ryddearbeid i tillegg.

Jeg var forberedt på en reaksjon hos meg selv. Sinne, skuffelse, oppgitthet. Hva nå med alle planene vi hadde lagt i løpet av sommeren?

Jeg ble ikke sint. Isteden kjente jeg energien bygge seg opp. En person som svikter skal ikke få ødelegge planene våre. Vi skal gjennomføre det vi hadde tenkt med de ressursene vi har. Vi har lært mye i sommer. La oss bruke det til å jobbe smartere. De andre var enige. Nå gir vi gass!

Nå er vi i full gang med å realisere planene. Den nedtrykte stemningen som var i ferd med å bre seg tidligere i sommer er borte. Vi selger mer enn vi gjorde før sommeren, vi har gjort store forbedringer i produktet vårt og vi har lansert nye tjenester. Det beste: vi jobber smartere enn før.

Det hadde nok skjedd uansett, men nedturen i sommer ble en katalysator. Den ga oss et spark bak, og skapte energien vi trengte for å tenke og jobbe smartere.

Neste gang du får en utfordring, så forsøk å tenke:

«Hvilke nye muligheter gir denne utfordringen meg?»

 

You may also like...

2 Responses

  1. Kirsti Cath Dahle sier:

    Takk for en svært nyttig påminnelse! 🙂

  2. Takk for hyggelig tilbakemelding, Kirsti 🙂

Legg inn en kommentar