Skal IT-sjefen sitte i ledergruppen ?
På konferansen ”IT-trender 2010” i dag var ett av de store temaene at det nå er viktig at IT-sjefen er med i ledergruppen. I år er det ”Cloud Computing” som skal få IT-sjefene ”ut av maskinrommet og inn på styrerommet”. I løpet av mine over 20 år i IT-bransjen er dette et tema som har kommet opp hvert eneste år. Alltid drevet av nye teknologier eller nye konsepter.
Hele debatten er etter min mening skivebom. Hvis IT-sjefen har noe i ledergruppen å gjøre, så sitter hun sannsynligvis der allerede.
Argumentene er de samme i dag som for 20 år siden: IT er så viktig for virksomheten, IT kan være en drivkraft, IT kan skape konkurransefordeler og så videre.
Men at man har ansvar for en viktig ressurs i virksomheten er ikke i seg selv en grunn til å sitte i ledergruppen. Skal man være med der så er det fordi man bidrar til at virksomheten som helhet når sine mål.
IT-sjefer som vil inn i ledergruppen må derfor demonstrere at de er en slik bidragsyter. De må synliggjøre at IT virkelig ER en drivkraft for verdiskapingen. De må kort sagt vise med handling at de har noe i ledergruppen å gjøre.
I denne ukens Computerworld trekkes Norwegians Hans-Petter Aanby frem som et eksempel på en forretningsorientert IT-sjef. Men han sitter ikke i ledergruppen fordi han er så flink med IT. Hans-Petter Aanby sitter i ledergruppen fordi han yter viktige bidrag til at Norwegian tjener mer penger.
Når jeg for en tid tilbake intervjuet Norwegian-sjef Bjørn Kjos svarte han følgende på mitt spørsmål om hva slags IT-strategi Norwegian har:
”IT-strategi ? Vi har ingen IT-strategi ! Norwegian har én strategi, og den gjelder for alle – også IT.”